Tikken of schrijven?

13 Februari 2014

Zag je in de collegezaal eerst de voorzichtige opkomst van studenten die het waagden hun laptop mee te nemen, tegenwoordig rukken tablets met een los toetsenbord op.

‘Handig’, denk je, want een gemiddelde student typt natuurlijk met Mach 5 en houdt zo veel beter bij wat de docent zegt, in tegenstelling tot de student die met pen blijft ploeteren met pijlen, strepen en halve zinnen.

Het bovenstaande is, helaas voor de tikkers, maar half waar. Het klopt dat je aan het eind van het college meer aantekeningen hebt, maar wat heb je er nou daadwerkelijk van onthouden? Niet zoveel, schrijft nrc.next (betaalmuur alert). Dit blijkt uit onderzoek dat binnenkort in Psychological Sience wordt gepubliceerd. Studenten kregen de online lezingen van TED Talks te zien, waarbij de helft aantekeningen maakte op een laptop en de helft met de ouderwetse pen en papier. Dertig minuten na het college kregen alle deelnemers een test voorgeschoteld met zowel feitelijke als denkvragen.

Wat blijkt? De pen verslaat de toets op het gebied van denkvragen. Less is more, in dit geval. De theorie er-achter is dat de laptopstudenten de informatie niet actief selecteren en verwerken en gewoon in een documentje plempen, terwijl de schrijvers actief moeten luisteren en selecteren omdat ze anders eindigen met halve aantekeningen. Ze letten dus beter op de belangrijke punten en laten alle poeha er omheen voor wat het is. EM

Deel dit bericht:

Nieuws