Nieuws
Traumahelicopter
woensdag 12 februari 2014

Piloot zijn van een traumahelikopter is hardcore. Helikoptervliegen is sowieso gruwelijk moeilijk, maar deze mensen krijgen daar de auto-ongelukken en hartaanvallen bovenop. In Nederland hebben de piloten een veertigurige werkweek – maar wel samengeperst in drie dagen, met dag- of nachtdiensten van zo’n dertien uur. Nijmeegse psychologen en hun Leidse collega Jos Bros-schot beschrijven in Applied Ergonomics hoe het met de piloten gaat.

Het grote probleem met werken in diensten is dat het je dag-nachtritme vernaggelt, en dat is ook bij de piloten te zien. Aan het begin van hun dag-shifts zijn ze het vermoeidst, en voelen ze zich relatief het slechtst. De onderzoekers stellen daarom voor om de dagdiensten wat later te laten beginnen; dan duren de nachtdiensten wel langer maar dat is minder erg. Opvallend genoeg maten de psychologen geen groot verschil in pilotenwelzijn tussen de dag- en de nachtdiensten. Vermoedelijk komt dat doordat de piloten kunnen slapen als er even geen noodgevallen aan de gang zijn. Als er wel iets aan de hand is, komt dat emotioneel harder aan tijdens een nachtdienst, zo bleek.