Studentenleven
Frutti: In al mijn stijfheid sta ik voor je
Petra Meijer
woensdag 11 december 2013
© Arthur Koppejan

Don’t bring children or anyone below 18 years old to the theatre!’ staat er in grote letters bij de aankondiging van het toneelstuk van internationale studentenvereniging ISN. Elk semester staat de toneelclub van de vereniging met een uitvoering op de planken.

De korte verhaallijn op de poster maakt duidelijk waarom kinderen niet welkom zijn. De vrouwen zijn het zat om hun mannen in tijden van oorlog telkens maanden te moeten missen. Ze besluiten het heft in eigen hand te nemen en hun mannen seks te ontzeggen tot zij vrede sluiten. ‘Men are wandering terrified with huge erections and tears in their eyes!’ Wie dit leest, begint te vermoeden dat een groepje studenten onder invloed van veel alcohol de pen ter hand heeft genomen en dit script de uitkomst is.

Maar niets is minder waar. Lysistrata werd al in 411 voor Christus opgevoerd in het oude Athene’, vertelt Marlous Scholten (25, China Studies), die de Spartaanse Lampito speelt. ‘De samenleving werd toen gedomineerd door mannen, dus het was erg bijzonder dat er een toneelstuk werd opgevoerd waarin vrouwen de macht grepen.’

De Griekse regisseur Thanos Souliotis (32, Film and Photographic studies) is blij dat er voor het Griekse stuk gekozen is. ‘Tijdens de audities bleek er veel animo te zijn. Ongeveer de helft van de spelers heeft weinig tot geen toneelervaring.’

Zijn Russische mederegisseuse Olga Fedorova (25, geneeskunde): ‘We wilden iedereen aanmoedigen om mee te doen, ook als ze helemaal geen ervaring hadden. Voor zoveel mensen zijn er maar een paar stukken geschikt. Uiteindelijk hebben we gestemd en is het de komedie Lysistrata geworden.’

Tijdens de eerste helft zien we hoe Lysistrata (gespeeld door de Griekse Klodiana Daphne Tona) de vrouwen overhaalt om hun mannen gek te maken van verlangen, zonder daar aan toe te geven. Maar de Peloponnesische oorlog komt niet ten einde, de strijd tussen de mannen en vrouwen neemt alleen maar toe.

Fedorova: ‘Vooral in de vechtscènes was ruimte voor veel improvisatie. Het repeteren wordt ook leuker omdat het een komedie is. Als mensen het goed doen is het grappig, maar als ze het verkeerd doen ook.’

In de tweede helft maakt de strijdlustigheid plaats voor seksuele frustratie. Onder de weinig verhullende rokjes van de heren tekenen zich grote erecties af, er wordt geflirt met de godin van de Vrede en magistraat Gwil Mason streelt zijn eigen tepels. ‘Ik sta hier voor je, in al mijn stijfheid!’ De wanhoop wordt uitgeschreeuwd, maar de vrouwen geven niet toe. Thanos Papanastasiou steelt als man de show met zijn vertolking van de lieflijke Myrhinne.

Fedorova: ‘Hij speelde een vrouw tijdens de audities, en we moesten zo hard lachen dat we besloten om hem een vrouwenrol te geven. In eerste instantie was hij daar niet zo blij mee. Gelukkig stemde hij toch in.’

Het toneelstuk blijkt een succes: theater Ins Blau is beide avonden uitverkocht. Als na een lang applaus het doek valt maakt het Engels plaats voor vele talen en accenten.

Fedorova: ‘Het is niet lastig om met mensen van verschillende nationaliteiten te werken, het is eerder lastig dat het er bijna dertig zijn. Hoe je daar mee om gaat? Tegen ze schreeuwen.’