Nieuws
'Onderwijs kan veel beter'
Het Nederlandse onderwijs levert ‘met gemiddelde financiële inzet bovengemiddelde prestaties’, schrijft de Onderwijsraad deze week in een rapport. Maar het kan beter.
donderdag 14 november 2013

Hoewel de doorstroom naar het hoger onderwijs niet onderdoet voor die van omliggende landen en er steeds meer mbo-, hbo- en wo-diploma’s worden uitgereikt, ontbreekt het beleidsmakers en instellingen aan visie, aldus de auteurs.

Het onderwijs draait te veel om meetbare doelen, zoals taal- en rekenprestaties, en te weinig om burgerschapsvorming en vakoverstijgende ‘advanced skills’. Verder zouden scholen meer onderwijsinhoudelijke ruimte moeten krijgen en maakt de raad zich zorgen om de eigenwaarde van leerlingen die minder goed presteren op cognitieve vaardigheden. ‘Zij falen immers in het heersende meritocratisch ideaal.’ Ook de opwaartse mobiliteit, dat wil zeggen dat kinderen hogere opleidingsniveaus halen dan hun ouders, is in Nederland groot.'

'Dat geldt zeker ook voor allochtone jongeren, maar op het hbo en op de universiteit haken zij wel eerder af dan hun autochtone studiegenoten. Tachtig procent van de autochtonen heeft zeven jaar na aanvang van een universitaire studie een diploma, tegenover zestig procent van de allochtonen. Relatief meer allochtonen komen via het vmbo op het hbo terecht en via het hbo op het wo. Dat verhoogt de kans op voortijdig afhaken, maar ook na correctie blijft er een duidelijk verschil tussen allochtone en autochtone studenten zichtbaar. Het Sociaal Cultureel Planbureau heeft andere verklaringen onderzocht, maar daarover is nog te weinig bekend. MVW