Nieuws
Haast met nieuwe ov-kaart
Als de politiek niet snel een knoop doorhakt over wat er met de ov-jaarkaart gaat gebeuren, kan het niet meer.
donderdag 14 november 2013

In het regeerakkoord van Rutte-II stond dat de ov-jaarkaart voor studenten in zijn huidige vorm zou gaan verdwijnen. Wat ervoor in de plaats zou komen was nog onduidelijk, maar het zou een ‘soberder reisproduct’ worden.

Was het idee.

Inmiddels zit het kabinet er iets meer dan een jaar, en heeft het nog steeds geen meerderheid in de Eerste Kamer voor haar plannen. Andere partijen willen daar wel mee helpen, maar dat moet dan wel in ruil voor invloed, en een van de dingen waar ze invloed op willen is het studentenbeleid.

Er wordt flink gekoehandeld met herfstakkoorden links en de PVV rechts, zoals het politici betaamt, maar ondertussen is het al bijna 1 januari 2014.

En dan? 1 Januari 2014 valt precies een jaar voor 1 januari 2015, en dan loopt het huidige contract tussen het Ministerie van Onderwijs en de ov-bedrijven af. Omdat het contract honderden miljoenen euro’s behelst, en openbaar vervoeren gepaard gaat met investeringen, is het geen contract dat je van de ene op de andere dag op kan zeggen. Dat mag op zijn kortst een jaar van tevoren, staat er in het contract

Minister Bussemaker heeft dus nog zes weken minus de kerstdagen om tot ov-afspraken te komen, anders loopt het huidige contract gewoon door. De besparing van 425 miljoen die het soberder reisproduct op zou leveren, was al ingecalculeerd op haar begroting.

Er zijn meer dan zeshonderdduizend ov-studentenkaarten in Nederland. Daarmee wordt een derde van alle treinkilometers gereden, en maar liefst de helft van alle kilometers in tram, bus en metro.