Nieuws
Onderwijs en onderzoek moeten beter
Als de kwaliteit van onderwijs en onderzoek niet snel verbetert, dan raakt de Nederlandse economie achterop. Dat schrijft de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in een lijvig rapport over hoe Nederland in de toekomst kan blijven concurreren.
woensdag 6 november 2013

De WRR is een belangrijke adviseur van de regering. De Tweede Kamer wil nog voor het Kerstreces met het kabinet debatteren over de conclusies uit het rapport.

Nederland moet geld verdienen met kennis, blijkt uit het advies. Universiteiten spelen daar een grote rol in. Maar die hebben het erg druk omdat zij drie taken op topniveau uitvoeren: onderzoek, onderwijs en kennis te gelde maken. Dat is teveel.

De WRR pleit dan ook voor meer differentiatie. Er moeten tussen universiteiten en andere onderzoeksinstellingen meer verschillen komen. Een duidelijkere rolverdeling over welke organisatie zich vooral op onderzoek stort, en welke vooral op onderwijs.

Ook is er een kwaliteitsimpuls nodig om het onderwijs en onderzoek op een concurrerend niveau te houden. Vooral in het onderwijs is een ‘forse kwaliteitsslag’ nodig. ‘De kwaliteit van het onderwijs in Nederland is altijd goed geweest, maar gaat inmiddels achteruit. Het gemiddelde opleidingspeil van leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs is jarenlang gedaald, net als het aantal mensen dat leraar wil worden.’

Opvallend genoeg schrijft de raad dat de nadruk in Nederland teveel op de productie van nieuwe kennis ligt. De raad pleit dan ook voor betere kenniscirculatie: Maak beter gebruik van de kennis die er al is. ‘Nieuwe kennis ontwikkelen blijft weliswaar belangrijk, maar er gaat daarnaast veel meer aandacht uit naar het mobiliseren en toepassen van ideeën en technieken die te vinden zijn in andere bedrijven, sectoren of landen.’

De raad vindt dat onderzoeks- en onderwijsinstellingen zich ook tot regionale kenniscentra moeten ontwikkelingen die structureel met hun omgeving zijn verbonden.

‘Op dit moment overheerst eenrichtingsverkeer: kennis wordt via artikelen, patenten of afgestudeerden doorgegeven aan de samenleving. Het ontbreekt aan de nodige afstemming en aan antennes voor wat die samenleving nodig heeft.’ VB