Columns & opinie
YouTube in Academia
Hoe laat je 100 studenten een presentatie houden? Cognitief psycholoog Pascal Haazebroek vond een 0oplossing in de sociale media en won de Innovatieprijs van de Faculteit Sociale Wetenschappen.
donderdag 12 september 2013

Proficiat met je prijs. Waarvoor heb je die gewonnen?

‘Een online platform waarbij je grote groepen studenten bij de les kunt houden.’

Vertel.

‘Ik doceer bij de opleiding psychologie, een studie met grote aantallen studenten. We hebben zeshonderd eerstejaarsstudenten. Een werkgroep in het tweede jaar bestaat nog steeds uit honderd studenten. Dat is lastig om die aan het werk te krijgen. De traditionele manier van gedachten delen is moeilijk te organiseren. Idem voor presentaties. Je gaat niet honderd presentaties na elkaar bekijken. Samen met mijn broer – die is internetondernemer – hebben we een platform ontwikkeld waarop filmpjes te zien van presentaties. In een tv-studio-achtige omgeving op de faculteit namen we de filmpjes op. Studenten kunnen die dan ‘liken’, net zoals ze bij Facebook of YouTube doen.’

Waarom maakt een docent dat niet gewoon gebruik van die al bestaande media?

‘Je wil het natuurlijk niet openbaar

maken…’

Dan maak je een besloten groep op Facebook.

‘Ok, maar dan heb je de reacties niet goed in hand. Als docent wil je dat studenten hun collega’s op bepaalde criteria beoordelen. Op ons platform stroomlijn je de interactie. Studenten worden ook in groepen ingedeeld zodat het overzichtelijk blijft. De reacties van studenten op de filmpjes bleken ook vlotter tot stand te komen dan in een fysieke werkgroep waar studenten soms twijfelen om een vraag te stellen of hun mond open te trekken.’

Digitale reacties kunnen ook makkelijk ontsporen.

‘Ja, maar binnen de gesloten omgeving van het platform hebben, zijn we zo transparant mogelijk. Als je reageert, sta je erop met je naam en een fotootje. Dus niet Anoniem2 die even gaat schelden. Daarnaast heb ik de studenten ook een disclaimer laten tekenen dat het er allemaal netjes aan toe moet gaan.’

Nog andere toepassingen dan presentaties?

‘Voor een honours class hebben we met een veel kleinere groep gewerkt. Die studenten konden aan de slag met meer creatieve opdrachten. Zelf een animatiefilmpje maken bijvoorbeeld om een filosofisch standpunt toe te lichten.’

Grootschalige opleidingen zijn vast geïnteresseerd?

‘Zeker, de rechtenopleiding heeft hier ook oren naar.’

Docenten klagen nu al eens dat studenten de hele tijd zitten te facebooken tijdens college. En u stuurt ze naar soortgelijke oorden.

‘Ik zie het anders. De digitale wereld heeft zich de collegezaal ingedrongen. En nu verovert de universiteit een deel van de online media.’ TB