Nieuws
Afschaffen OV-kaart
Wat gaat het afschaffen van de OV-jaarkaart voor studenten betekenen voor het openbaar vervoer in Nederland? Niemand lijkt het te weten.
woensdag 28 november 2012

Het kabinet Rutte-II wil volgens haar regeerakkoord in 2014 de OV-jaarkaart voor studenten vervangen door een kortingskaart. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de studenten met zo'n kaart. Maar wat betekent het voor de rest van Nederland?

Eerst even de cijfers: er zijn meer dan zeshonderdduizend OV-studentenkaarten in Nederland. Daarmee wordt een derde van alle treinkilometers gereden, en maar liefst de helft van alle kilometers in tram, bus en metro. In ruil daarvoor krijgen de vervoersbedrijven nu 700 miljoen euro van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW); 400 miljoen daarvan gaat naar de NS. De afschaffing van de OV-studentenkaart moet 425 miljoen euro besparen op die 700 miljoen. In context: de totale omzet aan reizigersvervoer voor de NS was bijna 2,8 miljard.

Bij de NS leveren de studenten dus maar een zevende van het geld op, terwijl ze een derde van de kilometers maken. Dat suggereert dat als alle studenten net zoveel blijven reizen maar voortaan kortingskaartjes kopen, het openbaar vervoer in Nederland er honderden miljoenen per jaar bij krijgt. Er is echter geen enkele reden om aan te nemen dat studenten dat gaan doen. In een enquête van televisieprogramma Een Vandaag gaf zestig procent van de studenten aan om minder naar college te gaan als de reis niet meer gratis is. Als ze voor hun colleges al thuisblijven, dan zal het bezoekje aan de borrel van de Groningse zustervereniging al helemaal sneuvelen.

Wat gaat er wel gebeuren? Dat weet nog niemand. De NS heeft een zogeheten stuurgroep OV-studentenkaart, en die heeft ooit een inschatting gemaakt van wat 'versobering' van de kaart zou betekenen. De conclusies zijn verleden jaar verschenen in vervoersvakblad OV Magazine: 'Als er minder studenten reizen, gaat dat ten koste van de kwaliteit van het openbaar vervoer. Frequenties gaan omlaag, en sommige verbindingen zijn niet meer levensvatbaar. Daar ondervinden ook andere reizigers last van', zei stuurgroep-voorzitter Jan Breugem toen. In hetzelfde artikel verklaarde VVD'er Charlie Aptroot overigens nog: 'Discussie over versobering van de OV-studentenkaart is onzinnig.'

Omdat de regeringsplannen nog weinig concreet zijn is onduidelijk of de versobering van de stuurgroep ook die van Rutte en co is. 'We weten niet wat de gevolgen zullen zijn', aldus NS-woordvoerder Eric Trinthamer: 'Er staan maar twee regels in het regeerakkoord over de studentenkaart.' De NS zijn bij zijn weten niet van plan om lijnen op te heffen.

Trinthamer: 'Als studenten minder reizen, is dat ook de langere termijn vervelend voor ons. Vijftig procent van de studenten blijft ook na hun afstuderen trouwe treinreiziger. Dat is een groot goed voor ons. Wij zullen er alles aan doen om de trein aantrekkelijk te houden zodat studenten kunnen reizen, maar wat er gaat gebeuren wordt pas concreet bij de begrotingsbespreking van OCW van volgend jaar.' BB